2004-03-01  kl 06:30 
Tokrolig
kväll i Harads

REVY
Harads-revyn
Scen kväll med Tok
Regi: Susanne Jansson, Sofia Lindvall
Skrivargrupp: Anna Bergström, Monica Lundberg, Katarina Larsson, Berthel Wiklund, Susanne Jansson, Lotta Lindvall, Terese Renberg
Musikarrangemang: Håkan Engström
Ljud: Tomas Blom
Ljus: Lars Norberg
Kostym: Greta Edegren, Katarina Larsson, Karin Sandling, Maine Winroth, Elsy Larsson
Medverkande: Monica Lundberg, Sofia Lindvall, Terese Renberg, Katarina Larsson, Anna Bergström, Susanne Jansson, Gurli Jansson, Marianne Berg, Birgitta Broström, Lotta Lindvall, Marina Selberg, Sten Berg, Berthel Wiklund, Martin Wiklund, Håkan Strömberg, Bo Gillberg, Mikael Andrén
Edeborg, Harads Premiär lördag 28/2-04

Formulärets överkant

 

Formulärets nederkant

Årets upplaga av Haradsrevyn är upplagd som en TV-kväll, tar cirka två timmar på sig från start till mål (utan någon paus) och hade hur gärna som helst kunnat få pågå i ytterligare minst en timme också.
Det här rann ju nämligen i väg hur geschwint som helst, om man säger så. Och det var och kändes som både finurligt, vitalt, närmast oavbrutet roande och just så där oväntat, originellt och stilfullt komplext också. Som man så gärna vill ha det. Men bara alltför sällan får det.
Haradsrevyn har på bara några år växt fram till en av de stora årliga begivenheterna inom den lokala revysvängen. De medverkande skriver allt (exakt allt) i showen helt själva och uppfinningsrikedomen och handhavandet av de humoristiska situationerna är garanterat stor och kreativ.
Jag har också kommit att bli allt mera förtjust i den omisskännliga originalitetsfaktor som finns inbakad i Haradsföreställningarna.
Ibland är det det eftertänksamma upprepandet av någon nästan omärklig liten krumelur. I år det, exempelvis, den väl ekiperade herrtrio som regelbundet stiger ut på scenen och bara står där. Samtidgt som en speakerröst säger något beslöjat hejdlöst.
Det är givetvis TV-reklamen från en viss affärskedja som parodieras. Men det är så friskt och fräckt gjort att man bara blir helglad över att se det.
Jag blev faktiskt så glad över denna Scen kväll med Tok att jag då och då bara kände för att hoppa in i någon av väggarna på Edeborg, där föreställningen hade premiär i lördags kväll, eller något åt det hållet.

Spelkapaciteten hos de medverkande var förbluffande hög och det var upplagt för de riktigt stora gapskratten när Terese Renberg kom ut som, en kusligt porträttlik, Grynet eller när Anna Bergström kröp fram från under scenen och bara var Den Så Sexiga Sångerskan Lena Philipsson.
Susanne Janssons elaka drift med Ulf Lundell var också ljuvlig. Liksom Bo Gillbergs och Sofia Lindvalls inlevelsefulla gestaltningar av Jonas Gardell och Mark Levengood. I deras egenskap av melodifestivalmaestros.
Man kan också gå vidare och påpeka Susanne Janssons poängfulla porträtt av doktor Phil. Marina Selbergs allt mera snyftande version av Klas-Göran. Monica Lundbergs verksamhet i soptunnan som TV-Sverker. Martin Wiklunds energiska omkringhoppande i olika situationer. Katarina Larssons offervilliga insats som Ella Presley. Sofia Lindvall som orubblig norsk väderpresentatör. Lotta Lindvall som arg rysk tyngdlyfterska. Berthel Wiklund; med en bestämd blick fastnitad i ögonen, sjungande Bingolottos lov.
Det är med stor självklarhet jag nämner de här insatserna från Harads. Det finns flera också. Och bara det här greppet med att låta en trio föreställa konstverken Skriet, av Edvard Munch, Tänkaren, av Auguste Rodin och Mona-Lisa, av Leonardo da Vinci, var ju egentligen ingenting annat än direkt genialiskt. I programbladet skriver de medverkande att de har ”fantastiskt kul” när de jobbar med revyn. Säkert. Vi tror dem. De är hjältar allesammans. Och ännu mera kul har publiken det. Helt säkert det också.
Har ni alltså vägarna förbi Harads så gör det till en angelägenhet att försöka få biljett till den här scenkvällen.
Enbart Terese Renberg som Grynet och Anna Bergström som Lena Ph gör detta till något befogat.
+ alla de andra också. Humorn i Harads harangeras.
Kan man då alltså säga.


Rolf Nilsén